maandag 21 april 2008

Verslag van Uden Reco Regatta

Door Arjen.

Boot opgeruimd, teamkleding, een handmarifoon voor Marloes en een kaart van het Haringvliet van 1994. Vol goede moed vertrokken we (twee collega’s, Danny en ik) naar Stellendam om daar de “VanUdenReco Trophy” te zeilen. Een uurtje of 3 later dan gepland want een aantal duikers was bezig met onderhoud aan de keersluis in Zierikzee. Een lang verhaal kort. Een collega die voor de lol meeging werd zeeziek. De hele weg stroom tegen. Kruisen in het Slijkgat. Door een golf naar beneden vallen met je rug op het puntje van de bank en uiteindelijk kwamen we na 10 uur zeilen om 23.00 uur aan in de buitenhaven van Stellendam waar we ook nog een staaltje aanmeren onder zeil bij windkracht zes mochten demonstreren omdat de motor het even niet deed. Kortom alle ingrediënten om maar direct met zeilen te stoppen waren aanwezig. Mijn collega vroeg zich hardop af waarom ze dit een plezierjacht noemen en de ander was heel blij dat hij weer op de steiger stond. Na twee biertjes en een zak kippevleugeltjes de motor weer aan de praat gekregen en om 00.30 uur lagen we dan in de Marina waar we nog net de laatste ronde mochten meebeleven.

De volgende twee dagen stond in het teken van zeilen en feesten. Op zaterdag voeren we drie races waarin we in elke race minimaal twee maal de spi moesten zetten en minimaal 2 maal per race moesten gijpen. Duidelijk was dat de “boathandling” steeds beter ging. Helaas gold dat voor ieder team. Aan het einde van de dag hadden we een tweede en twee derde plaatsen gevaren. Op de wal was het dweilorkest al van start gegaan en het steigerbier, met vers gebakken dode vis bleek een prima combinatie.

Zondag weer 3 wedstrijden gevaren. De eerste race, een goede start en een waanzinnig eerste kruisrak. Helaas nu ging er het een en ander mis. Dit had onze beste wedstrijd kunnen worden maar een vijfde plaats was ons deel. Race twee was gewoon een nette race met een verdiende derde plaats. De laatste race waren we te vroeg weg. Maar dankzij Marloes haar regelkennis en handmarifoon dipten we even onder de lijn en begonnen we aan onze inhaalrace. Voor de verandering een derde plaats en daarmee ook overal een derde plaats in de ORC-2 klasse.
Overigens hulde aan het wedstrijdcomité. Goede banen, strakke starts, super communicatie en snelle uitslagenverwerking!

Het volgende evenement waar we naar toe gaan is de North Sea Regatta in Scheveningen.
Met de progressie die we hebben geboekt ben ik zeer tevreden en ik ben benieuwd wat we er in Scheveningen van gaan bakken.

Anoniem zei

Mooi gesproken schipper! Beterschap met je rib.