woensdag 30 september 2009

Grevelingen Cup 2009

Windvlaagjes zoeken levert eerste plaats op

Vrijdagavond, na een koude aanbrengtocht die in het laatste uur meer op spoerzoekertje in het donker leek dan op wat anders, nemen we er een op de goede aankomst. Ze smaken goed in de behaaglijke bar en voor we het weten worden we door de uitbater naar buiten gebonjourd.
Gelukkig kunnen we het op zaterdagmorgen rustig aan doen, we starten als laatste groep pas ver na twaalven. Eenmaal buiten blijkt het nauwelijks te waaien, maar toch wordt er gestart. We hebben een goede start en blijven mooi vrij.
De wind komt deze middag niet boven de 8 knopen, maar doordat we elk zuchtje gebruiken om vooruit te komen weten we de boot aardig op gang te houden. Het is zoeken naar de juiste trim, snel schakelen als de wind
(minimaal) toeneemt en profiteren van de weinige vlaagjes. Al vrij snel weet Hugo met zijn Allround 34.7 ons voorbij te varen, en de rest van de wedstrijd hebben we het nazien. Elke meter proberen we te pakken, maar uiteindelijk weet Hugo verdiend de eerste plaats te pakken. Het schortte vandaag aan (tactische) scherpte en goede gewichtstrim maar voornamelijk aan wind. En hoewel we naar ons gevoel niet optimaal gezeild hebben blijkt onze inspanning van vanmiddag toch beloond te worden met een 2e prijs. Als we vanavond nou een biertje minder drinken, zouden we morgen dan iets scherper zijn en misschien wel...

Dat biertje minder is er niet van gekomen, dat werd er (natuurlijk) eentje meer. Gelukkig blijkt er deze ochtend nog minder wind dan gisteren en is de start uitgesteld dus kunnen we de hele ochtend gebruiken om ons zelf moed in te praten en de laatste zonnestraaltjes van deze zomer te pakken.
Uiteindelijk begint het rond enen licht te waaien, en al snel gaat de wind naar 5 knopen, 8 knopen en na de start in een kort reach-rak zelfs de 11 knopen - schijnbaar. De start is ronduit slecht, in de laatste twee minuten voor de start zijn we nog bezig de juiste trim voor de genua te vinden en dik 20 seconden te laat gaan we als laatste over de lijn. Niet de eerste keer, waarschijnlijk ook niet de laatste maar het houdt de spanning er in zullen we maar zeggen. We beginnen aan de inhaalrace en weten de slechte start goed te maken door na een korte stuurboordslag en een lange bakboordslag de bovenboei te ronden en de eerste twee schepen te pakken. Het duurt even voor de spi er goed op staat, maar eenmaal op stoom weten we aansluiting te vinden bij de rest van het veld. Als we de benedenboei naderen en de wind steeds meer van voren krijgen komt er een vroege call de genua te hijsen en de spi te droppen. Dat blijkt een goede zet en na een strakke boeironding en het besluit om in dit reachrak de genua op een buitenschoot te varen weten we nog twee tegenstanders te pakken. Three down, two to go! De scherpte die we gisteren misten, blijken we vandaag wel te hebben want met gewichtstrim en tactisch varen weten we de headers en lifters te benutten en weten vlak voor de finish nog net voor de titelkandidaat te finishen. Met een goed gezeilde, deftige eerste plaats tot gevolg!

Onze mediaman Steven wist het afgelopen weekend goed samen te vatten in een kort filmpje.