dinsdag 1 mei 2012

Van Uden Reco 2012

Zaterdag
De eerste start van de dag verliep helemaal volgens plan. Een stukje de lijn afvaren en op snelheid in vrije wind starten. Bij de bovenboei kwamen we als 4de boot aan, helaas werden we gedwongen te tacken en moesten we een flink aantal boten voorlaten. De rest van de wedstrijd deden we ons uiterste best om alsnog de verloren tijd in te halen. De boothandeling verliep goed en zo konden we ons alsnog terugvechten naar een 4de plaats.
Voor de start van de tweede wedstrijd hebben we lang getwijfeld over welk voorzeil het best zou zijn. Omdat de wind sterk wisselde van 12 tot 17 knopen was het lastig kiezen. Uiteindelijk gingen we voor de genua 3 omdat de vlagen door leken te zetten. Helaas bleek dit vrijwel direct na de start niet meer het geval waardoor we te weinig zeil hadden staan en de concurrentie niet bij konden houden. Helaas een 10de plaats.
Voor de derde wedstrijd werd weer terug gewisseld naar de genua 1 omdat de wind steeds verder leek af te nemen. We kregen de boot niet goed op snelheid en met de afnemende wind zakte we steeds verder terug in het veld wat resulteerde in een dramatische 12de plaats.
Iets wat teleurgesteld naar de haven varend werd voorgenomen de volgende dag nog scherper te starten en meer tactisch te varen. Gelukkig konden we de matige prestaties van de dag al gemakkelijk vergeten door de goede band en het lekkere eten aan de wal.

Zondag
Voor vertrek is nog snel de romp en roer geborsteld omdat die toch wel erg vuil bleken te zijn. Gelukkig werd er voor de zondag meer wind verwacht zodat we tenminste geen problemen kunnen verwachte wat betreft de zeilkeuze. De eerste wedstrijd ging alweer stukken beter dan de vorige dag wat iedereen nog meer motiveerde om hard te zeilen. Het was een mooie pot waarbij de verschillen tussen de boten heel klein was.
Voor de tweede wedstrijd werd nog snel een rif gestoken omdat de wind nog verder toenam. Met de spinnaker omhoog leek het nog even bijna fout te gaan en uit het roer dreigde te lopen maar gelukkig konden we alles goed onder controle houden. De laatste wedstrijd verliep veruit het best. We waren scherp en ook de communicatie op de boot was goed. Boeirondingen, tack’s en spi-setjes verliepen super wat resulteerde in een derde plaats.
Uiteindelijk zijn we 7de overall geworden, lager dan we gehoopt hadden maar alsnog hebben we een super weekend gehad en wederom dank en hulde aan de organisatie voor het organiseren van deze seizoenopener.