vrijdag 24 april 2009

Copy, shape and laminate

Een nieuw roer voor de Waterzooi

De ketting van een spar-boei tijdens één van de Goofie-wedstrijden was ons niet goed gezind. Het roer bleef er aan hangen en heeft een flinke kraak opgelopen. Reparatie was volgens de specialisten niet meer mogelijk. Wat te doen?

Eerst onze kennis maar eens opvijzelen. Termen als koordelengte, achterwervelingen, naca-profielen, kernmateriaal, balansstuk, keperweving kennen voor ons geen geheimen meer. Er werden zelfs zweedse ‘ship design’ boeken (Marijn bedankt!) uit de kast gehaald. We weten nu wat we willen: dunner, smaller en dieper. De gewenste vorm werd gevonden in het gemiddelde tussen het huidige roer en een wat moderner en spannender roer van de ‘echter’ racers. Maar natuurlijk wel met dezelfde oppervlakte want we willen nog wel kunnen sturen in de haven.

Danny had een reciprozaag en een grote beitel nodig om beide helften van het roer te scheiden. Het binnenframe is extreem zwaar uitgevoerd. Meneer Briand ging niet over één nachtje ijs! We begrijpen ook meteen waarom het roer 52 kg weegt. Niet alleen een zware rvs as van 5 cm maar ook 5 uithouders, verbonden met rvs platen, maakten het roer tot een zwaar maar erg stijf geheel. Gelukkig onbeschadigd en mooi recht.

Na wat uurtjes achter vers gedownloade software (Profili) heeft Steven op elk van de plaatsen op het roer het ideale profiel bepaald, uitgeprint, uitgeknipt en overgenomen op plankjes MDF. Een frame met deze plankjes met uitgezaagde halve vleugelprofielen vormt een negatieve mal voor één zijde van het roer. Na demontage en in andere volgorde weer opbouwen ook geschikt voor de andere zijde van het roer.

Een watervast verlijmde 40 mm multiplex plaat dient als kern. Danny en Arjen zagen beide helften uit, maakten uitsparingen voor de as en het binnenframe maken en verlijmden deze met verdikte epoxy tot één geheel van 8 cm dik.

Klaar om het profiel er in te schaven. Eerst grof maar steeds fijner. Door middel van geboorde gaatjes op verschillende dieptes en mdf hulpstukjes steeds controleren of het schaven nog goed gaat. Vele uren schaven en schuren levert het perfecte vleugelprofiel op waar de grote negatieve mal perfect overheen past.

De nieuwe ‘vleugel’ werden voorzien van 4 lagen zware glasvezel met keperweving die de bollingen en krommingen perfect volgt.

Hierbij zijn we op symphatieke wijze bijgestaan door John Joosse Jachtservice uit Zierikzee. Naast de praktische tips en "hands on" zorgde John ook voor het vacumeren. Na uitharden en nog een beetje plamuren voor het perfecte resultaat kon het roer worden voorzien van een primer en antifouling.
Na 2 weekjes denken en werken in de avonduurtjes kon het nieuwe roer in de romp geschoven worden. Een geweldig mooi resultaat waar we trots op zijn. Of het gaat opleveren wat we ervan verwachten blijkt komend weekend tijdens de eerste ‘echte’ wedstrijd in Stellendam.

Zie voor een compleet bouwverslag ons fotoalbum.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Arjen,

Ziet er goed uit!
Is de mal nog bruikbaar voor een 2e roer? Dan ben ik geinteresseerd.

groet

Koen van Gils
Sunfast 36
Kunst&Vliegwerk (NED 5383)
k.vangils@newbreezebv.nl

Unknown zei

hi n iam jens from rostock/ germany. last week i lost my rudder in the baltic sea.have you information or drawings or anything about the rudder an your form ? regards jens