maandag 31 mei 2010

Bokkerijdersrace 2010

Wisselbeker staat weer in Zierikzee

Woensdagavond 12 mei. Met z’n vijven; Steven, Erik-Jan, Danny, Arjen en ik (Erik-Jan jr) maakten we ons op voor de Bokkerijdersrace. Eerst naar Colijnsplaat waar de schippers, volgens democratisch principe, besloten de volgende ochtend naar Ramsgate zouden vertrekken. En vervolgens samen met de acht andere schepen naar de Roompotsluis.

>Roompotsluis - Ramsgate
Met een mooi windje uit het noorden startten we donderdagochtend om 6 uur richting Ramsgate. Wegens omstandigheden maakten we 2 starts.
Eén iets eerder dan de rest. En de andere iets later dan de rest. We konden dus al vroeg aan de inhaalrace beginnen. We pakten veel winst door iets zuidelijker te sturen dan de andere schepen. Na een aantal mijl kon de spinnaker erop en stevenden we met 10 knopen (SOG) op Ramsgate af. “Dat is mooi, dan zitten we om half 5 aan het bier in Ramsgate”, aldus de optimistische schipper. Bij de shipping lane aangekomen moest de spinnaker eraf om hem haaks te doorkruisen. Hier verloren we redelijk wat voorsprong op de rest van het veld. Niet gek als je bedenkt dat sommigen loodrecht interpreteren als 50°. Met een afzwakkende wind bleef de GPS een uurtje of 4 lang aangeven dat we er over 5 uur zouden zijn. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding dat het dobberen in de scheepvaartroute mooi was geweest en braken de wedstrijd af. Jammer, maar verstandig. Na 3 uur motoren stapten we rond half 9 op Engelse bodem.
In de avond hebben we nog even het uitgaansleven in Ramsgate gekeurd. Persoonlijk vond ik het bijzonder om te zien hoe de Engelse dames, door middel van een ordinaire kledingsstijl, kilo’s make-up en kapsels waar zelfs Lady Gaga niet aan moet denken, zichzelf volledig uit de markt prijzen. Nou ja, de Nederlandse markt dan.
De volgende dag hadden we tijd om de toerist uit te hangen. Aangezien Danny Ramsgate niet wilde verlaten zonder ‘het kasteel’ bezocht te hebben besloten we een rondje te gaan wandelen. Bij het kasteel aangekomen bleek het niet meer dan een torentje op een wat ouder gebouw. Helaas.. Dan maar een terrasje.

>Ramsgate - Oostende
Na een lange avond, of korte nacht (3 uur slaap), voeren we op zaterdagochtend om 6 uur de haven van Ramsgate uit. Om 8 uur startten we richting Oostende. Deze wedstrijd was opgesplitst in 2 delen. Eerst 11 mijl tot aan de shipping lane. Vervolgens de shipping lane oversteken. En daarna de laatste 40 mijl naar Oostende.
De eerste 'wedstrijd' pakten we wederom veel winst door tactisch sterk te varen. Toch eiste het tanken zonder luchtbellen zijn tol, met als gevolg 3 slapende bemanningsleden. Voor de bootsnelheid of positie in het veld had dat geen gevolgen, want de spinnakers achter ons waren steeds moeilijker te zien.
Bij de eerste finishton konden we zelf al vaststellen dat het een eerste plaats zou worden. Richting de tweede startlijn had één van de schepen ons (op de motor) ingehaald. Maar eenmaal gestart hadden we hem snel weer te pakken. Door goed af te kruisen kwamen we wederom dik als eerste over de finishlijn bij Oostende. Na een lekkere maaltijd en een biertje in de Royal Yachtclub doken we voor het eerst op tijd ons bed in.

>Oostende - Roompotsluis
Aangezien de strijd om de Bokkerijderstrofee de vorige dag al gestreden was, stond deze dag eigenlijk meer in het teken van de boot (en bemanning) naar huis brengen. Met een lekker windje in de rug voeren we vlot terug naar de Roompotsluis. Op de Oosterschelde nam de wind wat toe en met de spinnaker op knalde we langs het welkomstcomité: Raban was speciaal uit Duitsland komen rijden om in zijn Jenever ons met vuurwerk welkom te heten. Geweldig! Uiteindelijk mochten we in de Yachtclub in Colijnsplaat de beker in ontvangst nemen, waar na een leuk, sportief en gezellig weekend voor de tweede maal de naam Waterzooi in gegraveerd kan worden.