vrijdag 24 juni 2011

North Sea Regatta Inshores 2011

Donderdag 9 juni stond de delivery van de Waterzooi op het programma. Eventjes de boot naar Scheveningen brengen voor de NSR inshores. Er stond een mooie 18 tot 20 knopen wind waarbij de nieuwe stuurautomaat goed getest kon worden. Na een tijdje wantrouwig naar de helmstok te hebben gekeken of de stuurautomaat inderdaad op tijd ingreep voor we de chinees in gingen onder spi met 10 kts boatspeed was het relax zeilen naar scheveningen.


Een kleine teleurstelling ondervonden wij toen we de derde haven van Scheveningen invoeren waar voorgaande edities alle deelnemers gebroederlijk naast elkaar lagen. Dit jaar waren er andere plannen. Wij moesten namelijk bij het oude Norfolk terrein gaan afmeren en om het voorzichtig uit te drukken rook het daar niet erg fris. Hoe dan ook smaakte het kuipbiertje prima en keken we uit naar een aantal dagen wedstrijdzeilen voor de kust van Scheveningen.

Voor de vrijdag stonden 2 wedstrijdjes op het programma en de eerste start was pas om 12.55. Super want zo hebben we nog even de tijd de boot leeg te ruimen en vroeg het water op te gaan om wat te trainen.
Met een lekker zonnetje en wind van rond de 11 knopen lijkt het een super dag te worden.

De eerste wedstrijd starten we wat voorzichtig maar maken we een paar goede slagen en bij de bovenboei liggen we prachtig in het veld. De bovenboei wordt gerond en al snel kan de spi up. En daar gaat het mis. De shackle van de spi-val schiet open en in plaats van een razendsnelle spi-set gaat enkel de val de mast in. Hoewel iedereen snel reageert kost ons dit toch te veel tijd en missen we de aansluiting met het veld. Teleurgesteld zeilen we de wedstrijd uit en eindigen als 13de. Vastberaden dit in de tweede wedstrijd goed te maken is iedereen extra geconcentreerd bij de start en deze gaat dan ook veel beter. We gaan keurig over de lijn echter omdat in de 0RC2 30 boten starten is het erg druk en worden we zo erg afgedekt dat onze mooie start al snel tegen lijkt te vallen. Ook wil de boot niet zo hard en hoog als we van haar gewend zijn. Desondanks zeilen we een prima pot waarbij we uiteindelijk op een 9de plaats eindigen.

Als we naar de haven terugvaren is het opschieten geblazen want er komt slecht weer aan. Net voordat we aanleggen barst dit los en is iedereen alsnog drijfnat. Na een paar biertjes in de kajuit en wat overleg besluiten we het de volgende dag beter aan te pakken door meer concentratie en communicatie.

Zaterdag en zondag gaan verlopen met wisselend succes. Op de zaterdag bereiken we ons dieptepunt door bij het hijsen van de spi deze te scheuren waardoor we zonder spi verder moeten. Uitzeilen van de wedstrijd is zinloos en we geven op zodat we voldoende tijd hebben om de spi te plakken en ons voor te bereiden op de volgende race. De stemming aan boord was om dat moment niet zoals we gewend zijn op de waterzooi en afgesproken werd om de laatste wedstrijd te laten tellen om de dag toch nog positief af te sluiten. Voor de start van de laatste wedstrijd op zaterdag is iedereen megascherp en dit loont. We lopen super en lopen zo onder de reden door achter de quantum racing aan. We maken een paar goede klappen naar de kust en liggen midden in het veld. Gelukkig gaat er dit keer niets verkeerd met de spi en varen we de wedstrijd zonder porblemen uit. Met als resultaat een 6de plek.

Zondag speelt de wind spelletjes met ons. Waait het voor de start eerst hard waardoor we beslissen de 3 te zetten. Is de wind na de start ineens volledig weg waardoor we veel te weinig zeil voeren. Uiteindelijk beslissen we tijdens het kruisrak de 3 voor de 1 te wisselen om toch maar meer zeil te kunnen voeren en een beetje gang te kunnen maken. We kiezen wederom voor klappen bij de kust en dit blijkt te werken. Ondanks de slechte start en zeilwissel lopen we enorm in en kunnen we het veld redelijk binnenhalen. De tweede start van de dag begint goed maar net voordat we tegenstroom bijna bij de bovenboei zijn stort de wind in en kunnen we de boei nog met moeite ronden. Dit kost ons zoveel tijd dat alles wat voor ons zat een enorme voorsprong opbouwt en alles wat achter ons zit maar moeilijk of zelfs helemaal niet de boei weet te ronden. Het committee besluit dan de laatste wedstrijd van de dag af te blazen door gebrek aan wind.

Voor maandag wordt 25 knopen wind uit het zuidwesten verwacht. Omdat de boot nog naar zierikzee gebracht moet worden en dit recht tegen de wind en stroom in is wordt besloten de 2 wedstrijden op maandag niet te starten om zo de boot op tijd weg te kunnen brengen.

Bekijk onze acties ook als film in het het fotoalbum (linker menu).

Geen opmerkingen: